Nowe oblicza czekolady

Nowe oblicza czekolady

ChocoWine, niczym wino, należy zbadać pod względem aromatu, delektować...
GMINA ĆMIELÓW

GMINA ĆMIELÓW

GMINA ĆMIELÓW - położenie  
GMINA BODZECHÓW

GMINA BODZECHÓW

GMINA BODZECHÓW - położenie
GMINA WAŚNIÓW

GMINA WAŚNIÓW

Gmina Waśniów - położenie
GMINA KUNÓW

GMINA KUNÓW

GMINA KUNÓW - położenie
13
Sobota
Kwiecień 2024
Loading...
Poprzedni Kwiecień Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
12345
imieniny:
Artemona, Justyny, Przemysławy
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

Tramp "Huta Ostrowiec"

0000-00-00 00:00:00

         Polska w latach 1958-1963 zakupiła za granicą znaczną liczbę statków wojennej produkcji amerykańskiej, które zasiliły flotę Polskiej Żeglugi Morskiej. Środki dewizowe na zakupy tych statków wywodziły się z tzw. Funduszu Antyczarterowego, zasilanego przez polskie centrale handlu zagranicznego. Tą metodą zakupiono piętnaście statków typu Liberty: CHORZÓW, HUTA BĘDZIN, HUTA FERRUM, HUTA ŁABĘDY, HUTA OSTROWIEC, HUTA SOSNOWIEC, HUTA ZYGMUNT, KOPALNIA BOBREK, KOPALNIA CZELADŹ, KOPALNIA KAZIMIERZ, KOPALNIA MIECHOWICE, KOPALNIA MYSŁOWICE, KOPALNIA SIEMIANOWICE, KOPALNIA SOSNOWIEC, KOPALNIA ZABRZE. Całą serię parowców tego typu określano mianem „Liberty”, stąd w polskim żargonie marynarskim pojawił się termin „Liberciaki”.

           W czasie II wojny światowej statki typu Liberty, znanych też jako EC 2, wytwarzano masowo w Kanadzie i USA w celu szybkiego zastąpienia strat wojennych. W sumie wybudowano 2751 statków tego typu, wszystkie charakteryzowały się bardzo uproszczoną konstrukcją, bazującą na modelu brytyjskiego statku z 1879 r. W czasie wojny były składane z prefabrykowanych elementów, co sprawiło, że w 1944 roku przeciętny czas budowy wynosił 42 dni. Rekord szybkości budowy padł w stoczni Kaiser Shipyards w Kalifornii: parowiec „Robert E. Peary” został zbudowany w ciągu 4 dni, 15 godzin i 29 minut od położenia stępki do wodowania. Jednostkami napędowymi były nieskomplikowane w budowie i obsłudze, a więc niezawodne maszyny parowe.

          Statek „Huta Ostrowiec”  został zbudowany w Kalifornii w 1943. Początkowo nosił nazwę „Ralph A. Cram” i pływał pod amerykańską banderą w konwojach atlantyckich do Anglii i do ZSRR. Wziął udział w desancie na Sycylię. Szczęśliwie przetrwał ataki wrogich samolotów i okrętów. Do 1947 roku był własnością nowojorskiej kompanii żeglugowej Smith & Johnson, następnie odkupiła go włoska firma Generale Gerolimich & Co, Venezia.  Pod włoską banderą pływał jako „Atlantico”.

W 1963 roku został kupiony w Trieście przez Polskę. Podniesienie biało-czerwonej bandery Polskiej Żeglugi Morskiej na s/s  „Huta Ostrowiec” nastąpiło14 maja 1963 roku w Szczecinie. W  uroczystości oprócz przedstawicieli ówczesnych ostrowieckich władz miejskich i partyjnych uczestniczyli hutnicy z Huty im. Marcelego Nowotki, którzy nawiązali pielęgnowane przez długie lata przyjacielskie kontakty z załogą. Informacje o dokonaniach załogi, aktualnie wykonywanych rejsach, miejscach pobytu i portach, do których statek zawijał ukazywały się w ostrowieckim dzienniku „Słowo Ludu”.

Tramp „Huta Ostrowiec” miał 134, 6 m długości, 17,4 m szerokości, nośność /DWT/ 10 875 ton i rozwijał prędkość eksploatacyjną ok. 10 węzłów /18,5 km/h/. W pięciu ładowniach, rozmieszczonych pod dwoma pokładami, można było ulokować drobnicę i towary masowe. Statek wyposażony był w tłokową, trzycylindrową maszynę parową potrójnego rozprężania o mocy 2500 KM. Załoga statku liczyła 38 osób. Jednym z marynarzy był Krzysztof Grzegorz Pomorski, który lutym 2016 roku zamieścił na FB „Ostrowczanie” następujący wpis „Statek miał ustawione na przeciw siebie dwa kotły parowe opalanie płynnym mazutem z palaczami, którzy nigdy nie trzeźwieli gdzie najsłynniejsi to Bolek Sobczyk i smarowanik Zefirek Migdałek ex major wywiadu co z Grecji przywiózł sobie komunistyczna żonę. Przed kotłami stała 3 cylindrów maszyna parowa ok 2000 koni mechanicznych i obroty ok 60 na min.”

          Statek służbę w PŻM zakończył w roku 1973. Swój ostatni rejs  s/s „Huta Ostrowiec” wykonał do Lubeki. Następnie obciążony balastem popłynął do hiszpańskiej stoczni w Santander, gdzie został zezłomowany. Ostatnie wyjście w morze zostało upamiętnione przez Michała Dąbrowskiego i Piotra Hinza, którzy nakręcili  film dokumentalny „Ostatni rejs”.

Pod Polską banderą statek odbył 102 rejsy i przebył ok. 370 tyś. mil morskich.

 Ciekawostka

Podczas II wojny światowej statek typu Liberty s/s "Ostrowiec" uczestniczył w  alianckich konwojach (nie doszło do przekazania statku pod polską banderę)

 



Ceramika Denków, obecnie dzielnica Ostrowca, od XVI do XIX wieku był samodzielnym miastem z organizacjami cechowymi. Najdłużej, bo prawie do I wojny światowej utrzymał się cech...

2016-08-22 00:00:00

Z inicjatywy Władysława Wiącka, pochodzącego z Ćmielowa kierownika szkoły powszechnej w Denkowie w latach 1919-34, w miejscu starej kaflarni na rynku denkowskim wybudowano Dom Ludowy i remizę...

2016-08-21 00:00:00

Historia Ludwikowa wiąże się ściśle z powstaniem w tym rejonie na tzw. Łąkach w końcu XIX wieku cegielni i późniejszym rozwojem ceramiki budowlanej. 

2016-08-20 00:00:00

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!